Aktualności

Śmierć krytyka?

W dyskusji pod chwytliwym tytułem „Śmierć krytyka w epoce kultu amatora” o roli krytyki literackiej w kształtowaniu gustów i podejmowaniu decyzji czytelniczych zorganizowanej przez Instytut Książki, prowadzonej przez Barbarę Schabowską, wypowiadali się zarówno przedstawiciele „starych” jak i „młodych” (w sensie asnykowskim, a nie pokoleniowym). Spierali się Grzegorz Filip („Nowe Książki”), Maciej Marcisz (GW Foksal), Jacek Wiaderny („Mały Format”) i Mateusz Tobiaczyk (Lubimyczytac.pl).

Różnice między krytyką profesjonalną a amatorską nie sprowadzają się do kwestii warsztatu. Tak samo jakościowa może być krytyka amatorów (casus Wikipedii). Postulatem jest, by krytyk miał własny stosunek do recenzowanej książki. Ale wpływ na niego mają powiązania z rynkiem wydawniczym m.in. związki z wydawnictwem, ale istnieje tez ścisły związek wydawnictwa z koncernami medialnymi i dopiero te powiązania mogą powodować mistyfikacje. W opozycji do tego wydawca zauważa, że jeśli debiut nie podoba się krytyce, to sprzedaż jest katastrofalna. A jeśli książka projektowana jest jako bestseller - to zła krytyka nie ma wpływu na sprzedaż. Dla krytyki internetowej ważne są zasięgi oddziaływania poszczególnych osób, zaś niszę stanowi krytyka towarzysząca - skierowana do czytelnika, który książkę ma i chce wiedzieć, co o niej sądzą inni. (pcc)

 

Organizator wykonawczy

 

Murator EXPO Sp. z o.o.

ul. Dęblińska 6
04-187 Warszawa

tel.: (22) 829 66 80
fax.: (22) 829 66 81
e-mail : biuro@muratorexpo.pl

Polecamy