Aktualności

Promocja w internecie

Gościem zorganizowanego przez PIK i Goethe Institute piątkowego spotkania była Annabel Schwarz z Bastei Lubbe Verlag z Kolonii, która opowiadała o cyfrowych modelach promocji książek i model wykorzystywanych w praktyce na rynku niemieckim.

Moderująca spotkanie Sonia Draga przyznała na wstępie, że czasami czuje się zagubiona, w jaki sposób ma promować książki na polskim rynku. Jak wspomniała, jeszcze 10 lat temu wystarczyło opierać się na założonym budżecie i wykorzystywać narzędzia, które dawały media drukowane i elektroniczne, reklama outdoorowa, itd. - Obecnie mamy do czynienia z wyraźnym przesunięciem akcentów w kierunku kanałów internetowych. Dla wielu polskich wydawnictw to nadal obszar dość nieznany, stąd pomysł na dzisiejsze spotkanie i konfrontacje z doświadczeniami wydawców z Niemiec.

W swoim wystąpieniu Annabel Schwarz porównywała m.in. marketing klasyczny z marketingiem w mediach społecznościowych – przede wszystkim występujące między nimi różnice w podejściu do produktu i konsumenta. W marketingu w mediach widzimy wyraźny ruch klienta do produktu, niezbędny jest nawiązanie dialogu z klientem, mamy do czynienia z większą grupą docelową, niż w przypadku kurczącego się obszaru oddziaływania mediów tradycyjnych.

Okazuje się, że w przypadku poszczególnych narzędzi internetowych występuje cezura wieku. Konsumenci do 30 roku życia są aktywnymi odbiorcami komunikatów promocyjnych za pośrednictwem aplikacji takich jak Instagram, Whats’up czy Pinterest. Grupa docelowa na Facebooku jest starsza, zdecydowanie powyżej 30-tki.

Annabel Schwarz podkreślała, że wydawca musi elastycznie zarządzać współpracą z recenzentami, blogerami i youtuberami – grupa osób współpracujących z wydawnictwem powinna być bardzo starannie wyselekcjonowana. Sonia Draga zwróciła uwagę na postępujący trend wzrostu kosztów reklamy w serwisie You Tube, opartych na zasięgu którym dysponują popularni influencerzy. Wydawczyni z Niemiec zadeklarowała, że jej oficyna nie stosuje narzędzi finansowych w celu motywowania internetowych recenzentów. (p)

Organizator wykonawczy

 

Murator EXPO Sp. z o.o.

ul. Dęblińska 6
04-187 Warszawa

tel.: (22) 829 66 80
fax.: (22) 829 66 81
e-mail : biuro@muratorexpo.pl

Polecamy