Aktualności

Drugie życie książki?

Organizowany przez Polską Izbę Książki panel „Wielkość rynku książek niedostępnych w handlu – czy jest szansa na drugie życie książki?” poświęcony był sposobowi, w jaki przedstawiciele różnych segmentów rynku książki (wydawcy, dystrybutorzy, księgarnie internetowe, serwisy popularyzujące czytelnictwo) oceniają komercyjny potencjał tytułów nieobecnych w bieżącej sprzedaży, w stosunku do których istnieje jednak niszowe zapotrzebowanie czytelników-konsumentów.

- Często zadajemy sobie pytanie, czy książki które wydawaliśmy w przyszłości mają jeszcze jakiś potencjał sprzedażowy. Na pewno zależałoby nam na bardziej stałym impulsie, które gwarantowałby powodzenie takich wznowień. Jednak polski rynek jest tak płytki, ukazuje się na nim tak wiele książek, że najczęściej jest nam trudno sprzedać, w okresie trwania umowy, pełny nakład który wydrukowaliśmy. Dlatego z mojej praktyki wydawniczej wynika, że grupa tytułów, które moglibyśmy udostępniać w systemie druku na żądanie jest dość marginalna – relacjonowała Grażyna Szponder, współwłaścicielka DW Rebis.

Z drugiej strony, hołdując tezie, według której, jeżeli istnieją zapytania czytelników o starsze tytuły, niedostępne w standardowej sprzedaży, rynek powinien być w stanie je zrealizować, Jakub El Mahdi, reprezentujący serwis Virtualo oraz Maciej Szymański z Azymutu zachwalali możliwości, jakie oferuje sprzedaż książek w systemie „druku na żądanie”, który pozwala każdemu klientowi pozyskać pożądany przez niego tytuł.

Jednak zdaniem niektórych uczestników spotkania technologia POD, w momencie w którym znaczna część evergreenowych tytułów z katalogu poszczególnych wydawnictw dostępna jest w postaci cyfrowej, to „pieśń przyszłości”.

Przedstawiciel Azymutu nie zgodził się z taką interpretacją, druk na żądanie określając jako alternatywę wobec wysokich stoków magazynowych i element polityki optymalizacji produkcji przez wydawców. (p)

Organizator wykonawczy

 

Murator EXPO Sp. z o.o.

ul. Dęblińska 6
04-187 Warszawa

tel.: (22) 829 66 80
fax.: (22) 829 66 81
e-mail : biuro@muratorexpo.pl

Polecamy